zondag 7 maart 2010

Ding 9: Web 2.0 (g)een gemiste kans?

Na een korte 'mediastilte' werd het weer eens tijd om mij te wagen aan ding 9 van 23dingen. Ik kan nog niet zo goed ontdekken waarom ik toch wat weerstand voel om mij in de discussie rondom web 2.0 te storten. Inmiddels zijn er al aardig wat voordelen (en soms nadelen) van web 2.0 naar voren gebracht en ik probeer deze te 'vertalen' naar concrete mogelijkheden waarmee de bibliotheek haar dienstverlening aan de klant kan verbeteren. Toch denk dat een kritische noot hier op z'n plaats is. Zowel voor de bibliotheekmedewerkers als voor de klanten moet nog heel veel 'digitale watervrees' worden overwonnen. Gaat de een met een stoere plons gelijk het diepe in, is het voor een ander nog even voorzichtg 'voetje voor voetje' om zo zijn watervrees te overwinnen. Voor de openbare bibliotheek echter de verplichting om hiermee rekening te houden en iedereen de mogelijkheid te bieden, gebruik te kunnen (blijven) maken van een unieke dienstverlening.

plons

Zie ik na alle eerder genoemde goede ideeen nog een andere web 2.0 mogelijkheid voor de bieb? Het is misschien een aardig idee om van een aantal van onze activiteiten in het kader van Leuke dingen doen, in en om de Bieb, enkele sfeervolle filmpjes te maken en op onze website te plaatsen. Leuk voor iedereen die aanwezig is geweest als 'terublik' op een leuke en/of interessante avond. Of voor hen die niet aanwezig zijn geweest, als een 'jammerlijk gemiste kans'. Of... draai het eens om. Geef d.m.v. enkele korte filmpjes een vooruitblik op een aantal activiteiten. Wellicht is het mogeljk om aan de hand van de reacties van de klant te bepalen welke van deze activiteiten er in de bibliotheek plaats moeten vinden? Succes verzekerd!

2 opmerkingen:

  1. Ik snap je weerstand best, want het is nogal een ommezwaai die van je gevraagd wordt. En een kritische blik is belangrijk. Maar laat die je niet in de weg staan. Want je hebt leuke ideeën. Laat maar zien dat de bibliotheek een leuke en interessante plek is waar voldoende te doen is. Zelfs dansende personeelsleden tussen de boekenkasten, zo vertelde mijn collega. Ze was zeer gecharmeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De weerstand....ja, ik kan hem (mocht je mijn blogs volgen...) ook niet goed overwinnen. Het is een beetje tè voor mij. Toch vind ik hele leuke dingen, al doende met deze cursus, ik blijk de plaatjes-bewerk-sector erg leuk te vinden, maar in hoeverre het blijft hangen. Voor de doelgroep laaggeletterden zie ik eigen Web 2.0 gebruik toch wel erg als toekomstmuziek. Zeker omdat er ook erg veel Engelse termen gebruikt worden en in het Engels uitgelegd wordt.
    Maar, helemaal vrolijk word ik van je plaatje van de Plons!

    BeantwoordenVerwijderen