maandag 12 april 2010

Ding 18: Mijn LibraryThing



Het was even zoeken naar een mooie verzameling van titels waarvan ook nog eens de omslagen te vinden waren. Door gebruik te maken van de beschikbare bronnen, is dit uiteindelijk toch gelukt. Mijn eigen bibliotheek op LibraryThing! Natuurlijk was ik wel nieuwsgierig hoeveel mensen 'mijn favoriete boeken' met me zouden delen. De klassieker Of Mice and Men van John Steinbeck scoorde met 188 revieuws en 13.922 leden hoog. Daarentegen scoorde Talking to the dead van Helen Dunmore met 2 revieuws en 191 leden weer laag. Wel zijn de waarderingscijfers van beide boeken bijna gelijk.

Ik weet niet of het haalbaar is, maar ik kan me zo voorstellen dat je ook de de bibliotheekcollectie kunt invoeren bij LibraryThing. Bij het raadplegen van de catalogus verschijnt er bij elke boektitel hetzelfde dialoogvenster als bij mijn eigen bescheiden boekencollectie. Zo is het mogelijk om naast de meer algemene informatie over het boek, ook te zien wat andere lezers hiervan vinden. Daarnaast biedt LibraryThing ook nog eens een lijst met aanbevolen titels. Heel handig als je gebruik kunt maken van het commentaar van andere lezers. Tegelijkertijd stimuleert het je om ook zelf een beoordeling te geven en anderen ervan te overtuigen het boek te lezen, óf zelf overtuigd te worden een aanbevolen boek te lezen. Een mooie vorm van leesbevordering!

1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk. We zouden al dit soort data met elkaar moeten combineren om zo een verrijkte catalogusomgeving te creëren. Een plek waar mensen met elkaar praten over de collectie van de bibliotheek, waar ze elkaar inspireren en helpen. Met de Aquabrowser kom je al een heel eind, maar op dit moment is het nog niet zo dat alle gebruikersinformatie nog niet uitgewisseld worden tussen de verschillende catalogussystemen. Het voelt een beetje alsof iedereen hetzelfde wiel aan het uitvinden is.

    BeantwoordenVerwijderen