donderdag 15 april 2010

Ding 19: The sky is the limit

't Wordt nu wel heel erg moeilijk om het 'kaf van het koren te scheiden'. Met een enorm aanbod van Web 2.0 mogelijkheden kan de bibliotheek aan de slag om de digitale dienstverlening aan haar klanten te verbeteren/vergroten. Ik zie een goede kans om met een eigen social network een goed beeld te krijgen van de bibliotheekgebruiker. Voorwaarde is wel dat deze bereid is zich aan te melden voor het 'social network' van de bibliotheek. De vraag is of de bibliotheekgebruiker zit te wachten op weer een nieuw 'social network'. Deze moet daarom wel een duidelijke meerwaarde hebben boven de al bestaande sociale netwerken. De meerwaarde zou kunnen liggen in datgene waarin wij van huis uit goed in zijn, namelijk: het vinden, ontsluiten en aanbieden van (betrouwbare) informatie. Mogelijk dat we als 'bibliotheekvriend' leden van het netwerk kunnen helpen met het beantwoorden van vragen of het doorverwijzen naar andere bronnen.

Wat betreft het gebruik van een social network door bibliotheekmedewerkers vind ik Bibliotheek2.0 Ning een mooi voorbeeld van een netwerk waar professionals elkaar ontmoeten, informeren en hun kennis met elkaar delen. Toch ben ik bang dat door het grote aanbod van allerlei Web 2.0 toepassingen, iedereen een eigen kant op dreigt te vliegen. Wat eerst heel enthousiast is gestart, lijkt nu al weer 'vergeten'. Bij Bibliotheek2.0 Ning zie ik dat een aantal collega's na een vliegende start, inmiddels is afgehaakt; op weg naar naar een volgende digitale hype. Juist dit laatste lijkt ook onze valkuil. Heel weinig toepassingen kunnen rijpen. Medewerkers hebben nauwelijks de tijd om een toepassing eigen te maken; om deze te begrijpen en te benutten. Dit heeft als negatief effect dat het ook niet goed 'verkocht' kan worden aan onze bibliotheekgebruikers. 't Wordt tijd dat we keuzes maken!

1 opmerking:

  1. Draai het eens om. Waarom zoek je de mensen niet zelf op en bied je aan aan hun netwerk deel te nemen. Zoek naar mensen met een Hyves account die uit Haarlem komen en voeg ze toe als vriend. Laat zien wat je meerwaarde is en toon belangstelling. En bovenal blijf investeren, want dat is wat er vaak aan schort. Het is even leuk en nieuw, om vervolgens vergeten te worden.

    BeantwoordenVerwijderen