maandag 26 april 2010

Ding 23: De finale

Aan deze ontdekkingsreis komt voorlopig nog geen einde. Althans, niet voor mij. Eigenlijk is voor mij deze reis pas het begin van het ontdekken van heel veel nieuwe mogelijkheden. Het is, ondanks de vele (soms) nachtelijke uren die ik aan aan deze cursus heb besteed, toch vaak niet meer dan het 'snuffelen' aan 23 Dingen. Om alle dingen goed te ontdekken, moet ik deze eerst binnenste buiten keren. Het gaat er in deze cursus niet alleen om wat ik leuk en interessant vind, maar het gaat er met name om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden voor de bibliotheek en haar gebruikers. Natuurlijk heb ik zelf wel een paar favorieten: Flickr, YouTube, LastFM, LibraryThing en WorldCat.

23 Dingen heeft mij geleerd dat de openbare bibliotheek snel aan een verandering toe is. En dat Web 2.0 geen bedreiging vormt voor de bibliotheek maar juist nieuwe kansen biedt. Ik zie een hele nieuwe bibliotheek als 'open poort tot kennis'. Niet meer in een versnipperde, fysieke vorm maar als een groot kenniscentrum waar de fysieke bibliotheek als ontmoetingscentrum en de virtuele bibliotheek haar gebruikers een bijna oneindige stroom aan kennis en informatie biedt en waar de gebruiker zelf ook actief aan bijdraagt. Meer dan ooit kunnen we waar maken een (betrouwbare) open poort tot kennis en informatie te zijn. Nu eens geen subsidie vastgesteld aan de hand van uitleencijfers, maar aan de hand van de noodzaak mensen te leren en te begeleiden hiermee om te aan. Wie anders houdt de poort open?

Wat kan er verbeterd worden aan de cursus? Wat mij betreft is het toch een wat eenzame reis geweest. Het kostte mij heel wat tijd om alle 23 Dingen te onderzoeken. Het volgen van mijn medereizigers was daarom erg lastig en gebeurde vaak terloops en op afstand. Goede ideeën krijgen daardoor geen platform. Een paar terugkommomenten om eens met elkaar te kunnen brainstormen, lijkt mij zeker nuttig
idee

23 Dingen......
Ik ben maar pas begonnen aan deze 'long and winding road'. Waar deze toe leidt? Waarschijnlijk naar nog héél veel meer late avonden.

1 opmerking:

  1. Een mooi slotpleidooi waar ik mij met liefde achterschaar. Gefeliciteerd. Een eenzame reis, da's inderdaad jammer. In het begin viel dat wel mee, maar op het laatst zag je dat iedereen heel druk was met zijn eigen dingen. Maar - en dat is de winst - zo langzamerhand komen er steeds meer collega's die zich bezig gehouden hebben met web 2.0 en bibliotheek 2.0. Jullie hebben een aantal initiatieven opgestart en zijn inmiddels voorzien van een nieuwe site. Pak dat verder op en ga het met z'n allen uitbouwen. Verdeel de taken en ga op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Veel succes daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen