zondag 14 februari 2010

Ding 4: RSS en Netvibes

Vanmiddag een duik genomen in de wondere wereld van RSS feeds. Eerst maar eens de toelichting en de introductiefilmpjes bij ding-4 gelezen en bekeken en heb mij vervolgens aangemeld bij Netvibes. Ik had in no time, onbedoeld, allerlei nieuwe tabbladen aangemaakt. Ik weet nog steeds niet waar deze vandaan zijn gekomen, maar het is mij inmiddels wel gelukt deze weer te verwijderen. Gelukkig, want ik werd er al helemaal nerveus van. Gelijk maar een tabblad blogs 23 dingen gemaakt waar ik alle feeds van mijn medecursisten heb geplaatst? Tsja, en nu een lijstje van websites die ik dagelijks (of regelmatig) bezoek. Heel eerlijk gezegd, valt dat nogal tegen. Misschien buienradar? Ik hoop al dagen op wat aangenamer weer en bekijk dagelijks de website van buienradar, in de hoop dat de zon zich hier nu eens eindelijk wat van aan gaat trekken. En dan de website van de bibliotheek Haarlem en omstreken? Laat ik hier nu net geen RSS feed op kunnen vinden! Dat is vreemd. Gelukkig blijk ik wel een feed van Biebsounds, een blog van mijn muzikale collega's, toe te kunnen voegen. Deze maar even, zeer oneerbiedig, onder het tabblad Fun geplaatst. Ook de websites van een aantal (grotere) openbare bibliotheken bekeken maar ook hier geen spoor van een RSS feed. Zoeken hiernaar op de website blijkt helemaal niet nodig want rechts bovenaan in het scherm van mijn computer (hoe heet die balk ook alweer?) verandert de grijze kleur van het feedsymbool in oranje als blijkt dat als er op de pagina een RSS feed is gevonden. Hoera! Ik heb er weer een. De bibliotheek Apeldoorn is ditmaal de gelukkige en de feed komt keurig onder mijn nieuwe tabblad bibliotheken, evenals die van de Bibliotheken (VOB). Klopt het dat je niet alleen op zoek moet naar de symbolen van RSS feeds, maar dat ook Tangram en Atom aangeeft dat de website is voorzien van RSS?

Inmiddels heb ik wat feeds verzameld. Het is voornamelijk de techniek die dit alles mogelijk maakt die mij verbaast. Of ik het heel handig vind, is lastig te zeggen. Ik verwacht wel dat met name de informatiemedewerkers en -managers hier gebruik van kunnen maken. Ik sta wat dat betreft een beetje aan de zijlijn maar blijf mij ondertussen wel héél erg verbazen over al deze wonderbaarlijke digitale mogelijkheden!

2 opmerkingen:

  1. Goed dat het gelukt is. et gaat pas echt leven als je feeds opneemt die je dagelijks gebruikt. En daar zitten er helaas heel wat bij zonder RSS-feeds. Daar zijn wel oplossingen voor, maar ideaal is dat niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen